Zwanger en zonnen, veilig in de zon

Zwanger en zonnen, veilig in de zon

Heerlijk, de zon op je huid. Maar helaas is te veel zon niet goed voor je. Je huid veroudert snel en je hebt kans op pigmentvlekken. Hoe geniet je veilig van de zon?

Zwanger en zonnen, veilig in de zon

De zon maakt vrolijk en geeft energie. Bovendien stimuleren Uv-stralen de aanmaak van vitamine D. Dat onder andere goed is voor de botopbouw. Maar door veel zonnestraling veroudert de huid snel. Tijdens je zwangerschap heb je ook kans op het bekende zwangerschapsmasker: pigmentvlekken in je gezicht. Smeer daarom je gezicht en vergeet ook je decolleté niet goed in met een hoge beschermingsfactor. Wel valt zonnen vaak tegen als je zwanger bent. Je kunt slechter tegen de hitte. Zoek dus een plek in de schaduw en draag een hoed.

Hoge factor

Om niet ziek te worden van de zon, moet je er verstandig mee omgaan. Wanneer je in de zon gaat zitten maak dan gebruik van een zonnebrandmiddel. Deze middelen bevatten UV-filters waardoor minder Uv-stralen de huid bereiken. De factor geeft aan hoe lang je beschermd in de zon kan. Een blanke huid verbrandt zonder bescherming bijvoorbeeld na 15 minuten. Met factor 10 kan deze persoon 150 minuten in de zon zitten.

De beschermingsfactor is universeel. Dit betekent dat factor 15 van een A-merk dezelfde bescherming biedt als factor 15 van een B-merk. Je kunt het beste een zonnebrandproduct met minimaal factor 30 gebruiken. Uv-stralen dringen namelijk toch gemakkelijk door de huid heen. Een hoge factor beschermt je huid langer en beter.

Water, sneeuw en schaduw

Vermijd de zon tussen 12 en 3 uur ’s middags. De zonkracht is dan het op zijn sterkst. Zoek dan liever de schaduw op. Maar wees ook hier op je hoede: het is een fabeltje dat je in de schaduw niet verbrandt. Natuurlijk is de blootstelling aan Uv-stralen hier beperkter dan in de volle zon, maar toch moet je je huid ook goed beschermen.

Wist je dat Uv-stralen zelfs door glas heen gaan? Dus ook in de auto moet je je huid beschermen. En wie denkt dat op een bewolkte zomerse dag de tube zonnebrandcrème dicht kan blijven, heeft het ook mis. Wolken houden de Uv-stralen deels, maar niet helemaal tegen.

Smeren, smeren, smeren

Smeer je huid een half uur voor je naar buiten gaan in en besteed extra aandacht aan gevoelige plekken als neus, oren en nek. De crème, lotion of melk heeft zo voldoende tijd om in te trekken. Wees niet zuinig, want om de beloofde bescherming te bereiken is het belangrijk dat je royaal smeert.

Smeer minimaal elke 2 uur opnieuw in. Ook na het zwemmen is het belangrijk om weer te smeren, ook al staat er op de fles waterproof. Door afdrogen en spelen in het zand, verdwijnt toch een deel. Er zijn ook zonnebrandmiddelen verkrijgbaar die je maar één keer per dag hoeft aan te brengen. Deze middelen beschermen door middel van minerale pigmenten. Deze blijven op de huid liggen en reflecteren schadelijke zonnestralen.

Toch verbrand, wat dan?

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Maar heb je toch een zonnebrand opgelopen en is de huid rood, zorg dan dat je voorlopig niet in de zon komt. Smeer je huid in met een after sun of verkoel de huid met yoghurt of schijfjes komkommer.

Er zijn ook speciale verkoelende en verzachtende schuimsprays verkrijgbaar. Deze helpen de verbrande huid te herstellen. Heb je koorts of is de huid zo erg aangetast dat er blaren te zien zijn, neem dan contact op met de huisarts.

Beschermende kleding

Veel mensen trekken op het strand een T-shirt aan om zo de gevoelige huid als schouders en rug te bedekken. Toch beschermt een shirt niet voldoende. Net als zonnebrandmiddelen heeft kleding een beschermingsfactor. Een T-shirt bijvoorbeeld, heeft beschermingsfactor 10. En als het T-shirt nat wordt, loopt de bescherming terug tot ongeveer factor 2.

Smeer dus je huid eerst in met een zonnebrandproduct en trek daarna iets aan. Een andere oplossing is Uv-werende kleding. Deze kleding heeft beschermingsfactor 50 en houdt ongeveer 97,5 % van de Uv-stralen tegen.

Share This Story

Mooi & Fit

You May Also Like